elpida-karava_edited.jpg

Ελπίδα Καραμπά

Επιστημονική Υπέυθυνη

Η Ελπίδα Καραμπά είναι θεωρητικός τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια
εκθέσεων. Ειδικεύεται στη σχέση της τέχνης με συστήματα γνώσης, έχει
ασχοληθεί ιδιαίτερα με την τέχνη αρχείου και την τέχνη στο δημόσιο
χώρο. Είναι διδάσκουσα στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και επιστημονική υπεύθυνη στο ερευνητικό πρόγραμμα, Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο, στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Υπήρξε Υπεύθυνη Σύμβουλος και Επιμελήτρια για τη συμμετοχή της Αθήνας, του διακρατικού προγράμματος «Ελεύθερος Χώρος (Freiraum) και Ακτόπολις, του Ινστιτούτου Γκαίτε. Ήταν εκπαιδευτική σύμβουλος, μέλος της επιτροπής και επιμελήτρια, του προγράμματος προώθησης αποφοίτων της ΑΣΚΤ, στη σειρά θεματικών εκθέσεων, «Διάλογοι». Συνεργάστηκε ως επιμελήτρια με το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ) και οργάνωσε τη σειρά εκθέσεων Δικαίωμα Αρχείου. Μεταξύ των εκδόσεων που έχει επιμεληθεί και συνεπιμεληθεί είναι, Η δημιουργικότητα ως εργασιακή μεταρρύθμιση, (Εκδόσεις Ομπλός), Archive Public: Επιτελέσεις Αρχείων στο Δημόσιο Χώρο (Εκδόσεις Cube), Σύγχρονες Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις στη Θεωρία, την Ιστορία και την Κριτική και Θεσμική Κριτική. Κριτικοί Θεσμοί («Τέχνη+Κριτική», ΑΙΚΑ Ελλάς), 9+1 Απραγματοποίητα Πρότζεκτ. Θέματα Επιμέλειας, (Εκδόσεις Φουτούρα), και Ασκήσεις Ιδιορρυθμίας (Εκδόσεις Φουτούρα). Συμμετείχε στην ομάδα επιμελητών της 4 ης Μπιενάλε της Αθήνας, AGORA. Το 2014 ίδρυσε την Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών (ΠΑΤ), ένα υβρίδιο καλλιτεχνικής, επιμελητικής και θεωρητικής πρακτικής. Παρακλάδι της ΠΑΤ είναι ο ΣΕΠ (Σωματείο Εργαζομένων στον Πολιτισμό), ένας οργανισμός που ασχολείται με τη μελέτη, την ανάλυση, την προώθηση και τη στήριξη των εργασιακών υποθέσεων των εργαζομένων στον πολιτισμό. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις επικεντρώνονται στη φεμινιστική θεωρία και πρακτικές, στην επιμέλεια εκθέσεων, τη θεωρία και κριτική τέχνης, τη δημόσια τέχνη, τα συστήματα γνώσης, τις τεκμηριωτικές, ερευνητικές, ακτιβιστικές και επιτελεστικές καλλιτεχνικές πρακτικές, την τέχνη νέων μέσων, τη δημιουργική βιομηχανία.

speaker-03844_edited.jpg

Ίρις Λυκουριώτη

Σύμβουλος-Μέλος ΔΕΠ

Η Ίρις Λυκουριώτη διδάσκει Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Π.Θ. από το 2003 ενώ έχει διδάξει επικουρικά στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.

Από το 2005 έχει σχηματίσει την ομάδα Οι αρχιτέκτονες της Φάλαινας, ένα γραφείο αρχιτεκτονικής με έδρες στην Αθήνα και στις Βρυξέλλες, το οποίο σχεδιάζει και κατασκευάζει κτίσματα και αντικείμενα ενώ παράλληλα διεξάγει έρευνα επάνω στη χρήση και την παραγωγή τους. Οι χώροι μελετώνται ως γεννήτορες καθημερινών συμβάντων μέσω της πυκνής σύνδεσης κίνησης, οπτικής πρόσληψης και της πληθυντικής χρήσης του χώρου.    

Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα της αυτήν την περίοδο αφορούν τρία πεδία: πρώτον γνωσιολογικά και γνωστικά ζητήματα γύρω από την αρχιτεκτονική σύνθεση και την υλική παραγωγή των αρχιτεκτονικών μορφών με βασική μεθοδολογική αρχή την ενσωμάτωση του σχεδιασμού στη θεωρητική έρευνα, δεύτερον, το λαϊκό πολιτισμό και τρίτον, την πολιτική διάσταση που καθορίζει τη σχέση της γνώσης (παραλειπόμενα της ιστορίας) με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και την οργάνωση του χώρου, με θεωρητική βάση τις Επιστημολογίες του Νότου.

220618_edited.jpg

Ιωάννα Ζούλη

Ερευνήτρια - Επιμελήτρια

Η Ιωάννα Ζούλη έχει σπουδάσει Επικοινωνία και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στην Ψηφιακή Κουλτούρα και Τεχνολογία από το King's College London. Ολοκλήρωσε το διδακτορικό της σε συνεργασία με την Tate Modern στο Λονδίνο με θέμα τη σχέση του μουσείου σύγχρονης τέχνης με την ψηφιακή και διαδικτυακή κουλτούρα. Για τη διδακτορική της έρευνα έλαβε υποτροφίες από το Arts and Humanities Research Council, το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) και το Ίδρυμα Λεβέντη.  

Εργάζεται ως ανεξάρτητη επιμελήτρια και κειμενογράφος, ενώ είναι επίσης η συντάκτρια και επιμελήτρια της διαδικτυακής πλατφόρμας unthinking.photography και ερευνητική συνεργάτης του Centre for the Study of the Networked Image

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στην ψηφιακή κουλτούρα, στις πολιτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές προεκτάσεις του διαδικτύου, καθώς και στο σύγχρονο οπτικό πολιτισμό. 

yayoi kusama anatomic explosion on wall

Σίλας Μιχάλακας

Οπτικός Ανθρωπολόγος-Σκηνοθέτης

Ο Σίλας Μιχάλακας έχει σπουδάσει Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών και της Τεχνολογίας στην Αθήνα και στην Οπτική Ανθρωπολογία στο Goldsmiths College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Έχει εργαστεί στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και ως ανεξάρτητος ερευνητής και δημιουργός ντοκιμαντέρ. Δουλειές του έχουν χρησιμοποιηθεί για την εγγραφή άυλων πολιτιστικών αγαθών στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο της UNESCO, ενώ άλλες έχουν χρησιμοποιηθεί σε εκθέσεις και μουσεία νεότερης ιστορίας και σύγχρονης τέχνης. Είναι υπεύθυνος ανάπτυξης και εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας – Ethnofest.

Kostas%20Stasinopoulos_edited.jpg

Κώστας Στασινόπουλος

Ιστορικός Τέχνης

Ο Κώστας Στασινόπουλος είναι επιμελητής και ιστορικός τέχνης και εργάζεται ως Assistant Curator, Live Programmes στις Serpentine Galleries στο Λονδίνο και Associate Curator στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στην Αθήνα. Είναι κάτοχος διδακτορικού στην Ιστορία της Τέχνης από το University of York (2016), με υποτροφίες από το Arts and Humanities Research Council (AHRC), το Ίδρυμα Ωνάση, τον Οργανισμό NEON και από το τμήμα Ιστορίας της Τέχνης του University of York. Αποφοίτησε από το Courtauld Institute of Art με μεταπτυχιακό στην Ιστορία της Τέχνης το 2011 και από το King’s College London με μεταπτυχιακό στα Cultural & Creative Industries το 2008. Σπούδασε Βιοχημεία και Διοίκηση στο Imperial College London μεταξύ 2004-2007. Έχει συνεργαστεί με τις Whitechapel Gallery, White Cube και το Frieze Art Fair στο Λονδίνο και την Athens Biennale στην Ελλάδα και δουλεύει και ως ανεξάρτητος επιμελητής. Προηγούμενες εκθέσεις και project περιλαμβάνουν: The Marathon Marathon Project (με τους Hans Ulrich Obrist και Νάντια Αργυροπούλου, 2010), AWARE: Mona Hatoum, Adela Jušić, Silvia Kolbowski και Πάκυ Βλασσοπούλου (Syros International Film Festival, 2014), Maria Lassnig: The Future is Invented with Fragments from the Past (με τους Hans Ulrich Obrist, Peter Pakesch και Ντένη Ζαχαρόπουλο, 2016-17) και The Athens Dialogues (με τους Hans Ulrich Obrist, Karen Marta και το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, 2017).

valia%20papastamou%20site_edited.jpg

Βάλια Παπαστάμου

Εικαστικός-Αρχιτέκτων

Η Βάλια Παπαστάμου σπούδασε αρχιτεκτονική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (Μεταπτυχιακό Πολιτιστικής Διαχείρισης) και στην Ανώτατη Σχολή Καλών
Τεχνών (Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στις θεωρίες του χώρου, στη θεωρία της τέχνης,
στην επιτελεστικότητα της γλώσσας και σε αρχειακές και χαρτογραφικές πρακτικές. Στις ακαδημαϊκές της έρευνες περιλαμβάνονται οι μεταπτυχιακές εργασίες «Φωνολογικά Ορυκτά» και «Πράξεις Αρχείου στην Τέχνη: Η συνθήκη της ορατότητας του έργου», η πτυχιακή εργασία
«Ο συλλογικός ρυθμός της πόλης στην καθημερινή ζωή» και η εργασία σχεδιασμού «Χαρτογραφίες υπό μεταβολή». Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις, στη Snehta Residency με τίτλο «The writing
trousers» (2020), στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα με τίτλο «φωνολογικά ορυκτά» (2017) και στο Two Elephants, με τίτλο «Come Back to the House where nobody lives» (2016).
Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Είναι υπότροφος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο του πρώτου προγράμματος της Artworks (2018).

asdsad%20(83)_edited.jpg

Μαριάννα Στεφανίτση

Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια

Η Μαριάννα Στεφανίτση σπουδάσε εικαστικές τέχνες στην Ανωτάτα Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές τις σπουδές στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Μέσων Επικοινωνίας και Πολιτισμού, με κατεύθυνση Πολιστικής Διαχείρισης. Η διπλωματική της εργασία αφορά την ταυτότητα των πολιτιστικών, μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων και την σχέση τους με την εικαστική σκηνή της Αθήνα.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στις πολιτισμικές σπουδές, τις δημιουργικές βιομηχανίες,  τον οπτικό πολιτισμό, τις φεμινιστικές θεωρίες, τις σπουδές φύλου και τις καλλιτεχνικές πρακτικές και ταυτότητες.

charastergiou-portrait-300x312px_edited.

Χαρά Στεργίου

Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια

Η Χαρά Στεργίου (γεν.1991) είναι διεπιστημονική καλλιτέχνης και ανεξάρτητη ερευνήτρια. Η πρακτική της εντοπίζεται στο σημείο όπου η επιστημολογική έρευνα και η καλλιτεχνική πρακτική συναντώνται. Με καταγωγή από τις σπουδές χώρου, η έρευνα της εστιάζει στην κατασκευή μιας οντολογίας της σύγχρονης θεωρίας αυτού του πεδίου στο πλαίσιο της πλανητικής συνθήκης. Ως μέρος της ίδιας προσπάθειας, αλλά στο καλλιτεχνικό πεδίο, επιχειρεί να μεταφέρει τα ίδια κρίσιμα ερωτήματα αισθητηριακών δίπολων, διαμεσολαβήσεων και δυσανάγνωστων πολιτικών φαινομένων ως μια σωματοποιημένη εμπειρία μέσα από την καλλιτεχνική μεθοδολογία της «DJ διάλεξης». Πρόκειται για ένα υβριδικό είδος αφηγηματικής τεχνικής που αφορά κοινωνικοπολιτικά φαινόμενα
της θάλασσας, όπου ιστορίες, γεωγραφία και ταυτότητες συνθέτουν ένα ηχητικό, οριακά ραδιοφωνικό αφήγημα προς μετάδοση, σαν ένα είδος διαστρεβλωμένης εθνομουσικολογίας. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Οπτικού Πολιτισμού (MA in Contemporary Art Theory) του Πανεπιστημίου Goldsmiths στο Λονδίνο, όπου φοίτησε με υποτροφία του Schilizzi Foundation και του προγράμματος μεταπτυχιακών υποτροφιών του Πανεπιστημίου (Goldsmiths Masters Scholarship). Έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών Μετα-βιομηχανικός Σχεδιασμός του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, από όπου και έλαβε το δίπλωμα του αρχιτέκτονα μηχανικού. Έχει επιλεγεί για τη 19η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Ευρώπης και της Μεσογείου, MEDITARRANEA 19 «School of Waters» και είναι υπότροφος του 3ου προγράμματος υποστήριξης καλλιτεχνών Αrtworks του ΙΣΝ.

ekpa-9-3-2016c_edited.jpg

Χριστίνα Κωνσταντινίδου

Επιστημονική Συνεργάτης-Μέλος ΔΕΠ

Η Χριστίνα Κωνσταντινίδου, έχει σπουδάσει Κοινωνιολογία στη Γαλλία και είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο της κοινωνιολογίας των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Από το 1999 έως σήμερα διδάσκει στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και έχει εξειδικευτεί στην ανάλυση λόγου στα κλασικά και νέα μέσα επικοινωνίας και τον οπτικό πολιτισμό με μεγάλη εξοικείωση στις ποιοτικές αναλύσεις κειμένου. Το ερευνητικό της έργο και  οι δημοσιεύσεις της περιστρέφονται γύρω από τα θέματα των αναπαραστάσεων, της ιδεολογίας και των δημόσιων αφηγήσεων σε θέματα  ετερότητας, ανισοτήτων και κοινωνικού αποκλεισμού, μετανάστευσης, ρατσισμού, διακρίσεων και έμφυλων διαφορών. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και τέσσερις μονογραφίες. Αυτήν εποχή, ασχολείται με τη συγγραφή μιας μονογραφίας σχετικά με την προβληματοποίηση της μετανάστευσης από φουκωική οπτική με τον προσωρινό τίτλο «Προβληματοποίηση της μετανάστευσης στον ελληνικό τύπο. Οπτικές αφηγήσεις και αναπαραστάσεις, Αθήνα, Futura.

Πρόγραμμα Φιλοξενίας με την φιλόσοφο Lude deLire

Στο πλαίσιο του προγράμματος φιλοξενίας του Κέντρου για το έτος 2020-2021 προσκαλούμε την φιλόσοφο Luce deLire.

Mutations in Feminist Aesthetic Practices. Three case studies form the Centre of New Media and Public Feminist Practices», 2020,  The University of Applied Arts, Vienna, Austria

Δημοσίευση στo Φεμινιστικά

Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο: Αισθητικές τεχνικές διευρυμένου πεδίου

Φεμινιστικές Θεωρίες και Αισθητικές Πρακτικές Εποχή της Παγκοσμιοποιημένης Τεχνολογίας