Συνεχίζουμε την Ομάδα Ανάγνωσης του Κέντρου, τις Πέμπτες 18.00-21.00 μέσω διαδυκτίου. Στην Ομάδα Ανάγνωσης διαβάζουμε κείμενα που εστιάζουν στο ζήτημα των φεμινιστικών πρακτικών και διεκδικήσεων και των μετασχηματισμών τους, του δημόσιου χώρου, της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και τεχνολογίας. Παράλληλα, προσκεκλημένοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργα που εκπονούν σε συνεργασία με το Κέντρο, προσβλέποντας σε μια δημιουργική διαπλοκή κειμένων, θεωρίας και πρακτικής. Η Ομάδα Ανάγνωσης  στον φυσικό μας χώρο διακόπηκε λόγω της καραντίνας, αποφασίσαμε μιας και θα συνεχίσουμε διαδυκτιακά και απεδαφικοποιημένα να την ανοίξουμε σε όσες ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στις συζητήσεις μας. Έχουμε προγραμματίσει τρεις συναντήσεις. Τις Πέμπτες 4 και 18 Ιουνίου και 2 Ιουλίου.

Την Πέμπτη 4 Ιουνίου θα επικεντρωθούμε στα πρότζεκτ ‘Άτιτλο (Δον Κιχώτης)’ του Πάνου Σκλαβενίτη και ‘Πρόταση για ένα Γυναικείο Εργατικό Μνημείο (και ένας φόρος τιμής στο γυναικείο Αλβανικό προλεταριάτο)’ της Εύας Γιαννακοπούλου. Θα διαβάσουμε ένα προσχέδιο μια διασκευή, πάνω στον Δον Κιχώτη. Κατά το πρωτότυπο του μυθιστορήματος του Θερβάντες, ακούγονται οι διαφορετικές θέσεις των ηρώων.  Σε αυτές, ακούγεται και η θέση το γαϊδάρου του Πάνθα, ή μάλλον της φαντασίωσης του γαϊδάρου για ένα alter ego, υβρίδιο που μοιάζει με ένα είδος επιστημονικού γενετικού πειράματος, του οποίου ο Σκλαβενίτης φιλοτεχνεί ένα ψηφιακό πορτρέτο. Το πλάσμα αυτό είναι ο καταλύτης στη διασκευή του Σκλαβενίτη, καθώς λειτουργεί σαρωτικά ως προς την ιδέα των ‘εναλλακτικών’ προτύπων. Οι εναλλακτικές θα βρίσκονται πάντα εντοπισμένες μέσα στη πατριαρχική διαλεκτική ενώ η ‘εμπειρία’ του γαϊδάρου προϋποθέτει μια μετα-ανθρώπινη υπέρβαση. Για πολλούς, η σκανδαλιστική προκλητικότητα των διαφορετικών θέσεων που επικαλείται ο Θερβάντες για τους ήρωες του μυθιστορήματος του, αποτελούν το κέντρο της επαναστατικότητας του έργου του και στην τεχνική αυτή αποδίδεται η ενεργοποίηση ‘αδρανών αναγνωστών’, οι οποίοι απολαμβάνοντας, μετατοπίζονται. Ο Σκλαβενίτης υιοθετεί αυτή τη σκανδαλιστική, φαινομενικά ναϊφ προκλητικότητα, ενεργοποιώντας την ένοχη απόλαυση των  εμμενών ανθρωπιστικών πατριαρχικών μας θέσεων και εσωτερικεύσεων.  Στο δεύτερο μέρος θα επισκεφτούμε μαζί το κείμενο της Donna Haraway ‘Staying with the Trouble’ πάνω στο οποίο διαλογίστηκε η Γιαννακοπούλου, υπό τον περιορισμό της καραντίνας και ξανασκέφτηκε την πρόταση της για το μνημείο, την ιστορική και εννοιολογική συνάφεια δύο γυναικείων* “αφηγήσεων” εξετάζοντας τις πολλαπλές τους εκφάνσεις σε πολιτικό, προσωπικό και καλλιτεχνικό επίπεδο. Πώς συνδέεται το συναίσθημα με τις εργασιακές ή -ριζοσπαστικές- πολιτικές διεκδικήσεις και με ποιο τρόπο “συνομιλούν” με το φεμινιστικό κίνημα; Πως αρχειοθετούνται και διαχέονται οι πρακτικές των θηλυκοτήτων και πως μετεγγράφονται σε αιτήματα; Τι είδους μνημειακότητες ή αναπαραστάσεις προκύπτουν και πως αυτές μεταφράζονται σε εικαστικό έργο μέσα στο ‘chtuluscene’;
 
Την Πέμπτη 18 Ιουνίου η Πέγκυ Ζάλη και ο Παναγιώτης Λιανός θα παρουσιάσουν το εν εξέλιξη πρότζεκτ με τίτλο Hollowceneman: The Trap. Οι καλλιτέχνες συγκέντρωσαν κείμενα που παρήχθησαν κατά τη διάρκεια των τριών μηνών συστημικών περιοριστικών κανόνων που είχαν ως πρόταγμα τον περιορισμό της  εξάπλωσης του ιού. Τα κείμενα αυτά υπογραμμίζουν την επικινδυνότητα του συστημικού χειρισμού, ο οποίος εντείνει και καθιερώνει τους τρόπους εξαίρεσης ατόμων που ήδη είναι ή πρόκειται να γίνουν "υποτελείς". Τα κείμενα σκιαγραφούν τα χαρακτηριστικά του κυρίαρχου λόγου για το φύλο, την εργασία, την φύση, την τεχνολογία, το σώμα, την υγεία κτλ. και προτείνουν τρόπους αντίστασης που αναδύονται από τη λογική των συναισθημάτων και την ποίηση του αποκλεισμού. Τα κείμενα αυτά χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση ενός αλγόριθμου παραγωγής κειμένων , βασισμένου στην τεχνολογία Machine Learning και στις πρόσφατες εξελίξεις στον χώρο του Natural Language Processing για να παράξουν ένα νέο. Το κείμενο αυτό, μετά από επιμέλεια, θα αποτελέσει τους στίχους ενός ραπ/τραπ μουσικού κομματιού. Το Trigonomouri θέλει να σπάσει τις ορθολογιστικές δομές του κυρίαρχου λόγου που δημιουργούν και συντηρούν διχοτομήσεις μεταξύ των “υψηλών” και των “κοινότυπων” πολιτιστικών κατασκευών.
Με τις οδηγίες των καλλιτεχνών η ομάδα ανάγνωσης θα οργανωθεί σε ένα διαδικτυακό εργαστήριο για τα κριτήρια επιλογής των κείμενων αλλά και σχετικά με τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκαν για το μετασχηματισμό τους σε στίχους ραπ/τραπ μουσικού κομματιού. Το Hollowceneman: The Trap αποτελεί παράγωγο συλλογικής έρευνας μαζί με τους Κωστή Δαμουλάκη, Δόμνα Δεγαΐτα και τον Ηλία Μόκα. 
 
Την Πέμπτη 2 Ιουλίου  θα παρουσιάσουμε το πρότζεκτ της Βασιλείας Στυλιανίδου ‘WordMord’, το οποίο διαμορφώθηκε στο Κέντρο στα πλαίσια ενός σεμιναρίου που οργάνωσε η καλλιτέχνης. Το εργαστήριο εκκινούσε από τα δύο ακραία γεγονότα  δημόσιας βίας, μισογυνισμού και ομοφοβίας, το απάνθρωπο λιντσάρισμα και τη δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου, δημοσία θέα, στο κέντρο της Αθήνας και το βιασμό και τη δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο. Υπό την ηχώ της τελευταίας δικαστικής πράξης στην υπόθεση Τοπαλούδη και ενώ η δίκη του Ζακ, ακόμα, εκκρεμεί και καθώς η κοινή γνώμη διχάζεται,  θα μιλήσουμε για νεκροπολιτική, για τις κρίσιμες επιπτώσεις στην κατανόηση των βαθιών επιπτώσεων των παγκόσμιων αλλαγών και κρίσεων στις γυναίκες*, που στην πίεση μιας νέας πρωτοφανούς κρίσης μεγεθύνονται και περιπλέκονται. Κείμενα της επικαιρότητας και των κοινωνικών δικτύων θα διασταυρωθούν με ιστορικά φεμινιστικά κείμενα που αναδύονται ως πιο επίκαιρα από ποτέ. 

Η ψηφιακή μας συνάντηση θα πραγματοποιηθεί μέσω Microsoft Teams.  Για αναλυτικότερες οδηγίες σχετικά με τον τρόπο σύνδεσης θα επικοινωνήσουμε σύντομα.


Για δηλώσεις συμμετοχής: fpmedialab@uth.gr & elpidakaraba@gmail.com